Інструкційно-технологічна карта № 3
Тема: Система охолодження та мащення двигунів Д-240, СМД-18Н, А-41 та Д-144.
Мета заняття: Закріпити і поглибити теоретичні знання по будові‚ роботі, регулюванню та технічному обслуговуванні систем охолодження та мащення двигунів. Навчитись проводити розбирання і збирання вузлів та агрегатів систем охолодження і мащення.
Матеріально-технічне забезпечення робочого місця: Трактори ДТ-75МВ‚ МТЗ-80‚ ДТ-75Н‚ Т-40АМ; монтажні двигуни А-41‚ Д-240‚ СМД-18Н‚ Д-144‚ комплект інструментів, приладів і пристосувань; плакати‚ підручники‚ довідкова література.
Зміст завдання та послідовність виконання |
Обладнання, |
Технічні умови та вказівки щодо виконання завдання |
1. Інструктаж з техніки безпеки праці. |
||
2. Користуючись рекомендованою літературою та плакатами, повторіть будову‚ роботу та регулювання систем охолодження та мащення тракторних двигунів. Безпосередньо на тракторах розгляньте розміщення та кріплення вузлів і агрегатів цих систем. | Розріз двигуна,плакати,підручники. | |
а) Розгляньте будову радіатора‚ виясніть розміщення і роботу клапанів кришки радіатора. Розгляньте будову і привід шторки радіатора. |
Розріз двигуна, плакати, підручники, радіатор. | |
б) Розберіть і вивчіть будову водяної помпи і вентилятора. Зберіть водяну помпу. | Водяний насос, набір інструментів. | Дотримуватись послідовності розбирання. При розбиранні і складанні помпи не допускати пошкодження деталей‚ торцевого ущільнення вала та різьбових частин. |
в) Відрегулюйте натяг паса приводу вентилятора і водяної помпи.
Виконайте операції | Силу натягу пасів приводу вентилятора водяного насоса, генератора, визначають за їх прогином. В разі натискання з зусиллям 30-50 Н. | |
г) Зніміть і розгляньте будову та роботу термостата‚ виясніть рух охолоджувальної рідини при різних її температурах. Розглянути розміщення зливних кранів системи охолодження. | Розріз двигуна, плакати, підручники, термостат. | |
д) Виясніть відмінності у будові систем охолодження двигунів А-41 та Д-240. | Вузли системи повітряного охолодження. | |
е) На двигуні Д-144 розгляньте розміщення‚ будову та роботу складових частин повітряної системи охолодження. Зніміть напрямний кожух‚ розгляньте і виясніть призначення ребер на циліндрах і головках циліндрів‚ розміщення і призначення дефлекторів. | ||
є) Виясніть‚ як контролюється температурний режим роботи двигуна та як він регулюється у холодну пору року. | ||
3. Для вивчення будови і роботи систем мащення: зніміть піддон з двигуна‚ масляний насос з маслозабірником‚ розберіть‚ розгляньте його будову та роботу. Виясніть розміщення і роботу зливного клапана. Зберіть і встановіть масляний насос на двигун. Розгляньте по плакатах та на двигунах шлях руху масла та підведення його до тертьових поверхонь деталей двигуна. | Двигун, плакати, підручники. | Дотримуватись послідовності розбирання масляного насоса. |
а) Зніміть і розберіть відцентровий маслоочисник (центрифугу)‚ розгляньте його будову та роботу. | Набір інструментів. | |
б) Розгляньте відмінності у будові РМЦ та АРМЦ двигунів А-41 (СМД-18Н‚ Д-144) та Д-240. Вияснити роботу активно-реактивної масляної центрифуги двигуна Д-240. | Плакати,підручники. | |
в) Розгляньте будову та розміщення масляного радіатора‚ розміщення і роботу крана-перемикача радіатора (на А-41 та Д-144)‚ розміщення‚ призначення і роботу клапанів системи мащення. | ||
г) Розгляньте розміщення та підключення датчиків і покажчиків тиску масла‚ датчиків і покажчиків температури охолоджувальної рідини та масла (на Д-144). | ||
д) Виконайте ТО -1 системи мащення. Перевірте центрифугу. | Очищення стінок центрифуги проводити | |
е) Виконайте ТО-2 системи мащення. Замініть масло в картері двигуна. | Ванна для миття деталей.Ванна для відпрацьованого масла. |
Опис конструкції, схеми, технічні умови, основні технологічні та регулювальні параметри:
І. СИСТЕМА ОХОЛОДЖЕННЯ | Д-240 | А-41 | СМД-18Н | Д-144 |
Оптимальна температура: | 75-95 | 80-98 | 80-95 | 55-100 |
Регулювання теплового режиму: | Термостатомі шторкою | Шторкою | Термостатомі шторкою | Дросельним диском |
Регулювання натягу паса вентилятора | Відхиленням генератора | Натяжним роликом | Відхиленням генератора | Відхиленням генератора |
Зусилля натиску на привідний пас‚ Н | 30-50 | 40-50 | 60-70 | 30-40 |
Прогин привідного паса‚ мм | 10-15 | 8-14 | 15-20 | 15-22 |
Місткість системи охолодження | 20 л | 41 л | 43 л | |
ІІ. СИСТЕМА МАЩЕННЯ |
Д-240 | А-41 | СМД-18Н | Д-144 |
Тиск масла в системі‚ кгс/см ² | 2–3 | 3‚5–5‚0 | 2‚5–3‚5 | 1‚5–3‚5 |
Місткість системи мащення | 15 л | 25 л | 21 л | 11 л |
Можливі несправності системи охолодження і мащення:
Неспраність: | Можливі причини виникнення: |
1.
Двигун перегрівається: |
- закрита шторка радіатора; несправний термостат;
- недостатня кількість охолоджувальної рідини; -
засмічений радіатор; пробуксовує пас приводу вентилятора; -
накип в системі охолодження; - несправні контрольно-вимірювальні прилади. |
Двигун перегрівається: (Д-144) | -
забруднений міжреберний простір циліндрів і головок цил; -
забруднена захисна сітка вентилятора; -
слабкий натяг паса приводу вентилятора; - закритий доступ повітря дросельним диском. |
2. Зниження тиску масла в системі мащення (всі двигуни): | -
недостатня кількість масла в системі; -
зріджене масло; -
забруднення сітки маслоприймача; -
несправність клапанів системи мащення; - несправність контрольно-вимірювальних приладів. |
Питання для самоконтролю:
1. Назвати можливі причини зниження рівня рідини в системі охолодження.
2. Як змащуються підшипники водяної помпи на розглянутих марках двигунів?
3. Вказати способи зменшення утворення накипу в системі охолодження? Як видалити накип з системи охолодження?
4. Яке призначення термостата в системі охолодження. Пояснити шлях руху охолоджувальної рідини в системі охолодження при різних температурах.
5. Назвати переваги і недоліки повітряної та рідинної систем охолодження.
6. Чому довжина ребер на циліндрах двигуна Д-144 з лівого і правого боку неоднакова?
7. Назвати способи регулювання температурного режиму роботи двигунів з рідинною та повітряною системами охолодження.
8. Назвіть операції, які проводять під час обслуговування системи охолодження.
9. Якими способами і за допомогою яких пристроїв здійснюється очистка масла в системах мащення двигунів Д-240‚ А-41‚ Д-144. Чим різняться маслоочисні пристрої цих двигунів?
10. Як і з якою метою здійснюється вентиляція картера двигуна Д-240?
11. Як перевірити справну роботу відцентрового маслоочисника
(центрифуги)?
12. Як за зовнішнім виглядом визначити забрудненість масла?
13. Назвіть операції, які проводять під час обслуговування системи охолодження.
14. Назвіть операції, які проводять під час обслуговування системи мащення.
Після проведеного заняття учень повинен:
Знати: | Вміти: |
1. Призначення, будову та роботу систем охолодження та мащення двигунів. | 1. Розбирати та складати вузли систем охолодження та мащення. |
2. Температурний режим роботи двигунів. | 2. Регулювати температурні режими роботи двигуна. |
3. Схеми подачі масла до тертьових поверхонь. | 3. Проводити технічне обслуговування систем охолодження та мащення двигунів. |
Завдання до звіту про виконану роботу: Дайте відповіді на запитання для самоконтролю.
Навчальні посібники (література):
Гельман Б. М., Москвін М. В. "Сільськогосподарські трактори та автомобілі". Книга 1. Двигуни. – ВО "Агроиздат", 1987. – 302с.
Головчук А. Ф. "Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки". Книга 1. Трактори. – К.: Грамота, 2003 – 336с.
Антоненко А. Ф. Недашківський Р. М. "Комплексна система технічного обслуговування тракторів і автомобілів"